با نحوه درمان بواسير با ليزر بيشتر آشنا شويد

درمان بواسير با ليزر و ساير روشهاي درمان بواسير

با نحوه درمان بواسير با ليزر بيشتر آشنا شويد

۱۶ بازديد

درمان بواسير با ليزر بسيار موثرتر و كم عارضه تر از جراحي هاي سنتي است. احتمال برگشت بواسير يا هموروئيد با اين روش كمتر است و مزاياي زيادي همچون درد و خونريزي كمتر، برگشت به كار سريع تر و ... دارد. با ما همراه باشيد تا با اين روش درمان بواسير بيشتر آشنا شويد.

 درمان بواسیر با لیزر

بواسير، وريد‌هاي واريسي در داخل كانال مقعد است. كانال مقعد فقط حدود ۵ سانتي‌متر طول دارد؛ از راست روده بزرگ منشعب شده و به انتهاي مقعد متصل مي‌شود و تا ماهيچه‌هاي مقعدي ادامه دارد. بطور معمول، ۳ ماهيچه (پد) مقعدي وجود دارند: ۲ عدد در سمت راست و ۱ عدد در سمت چپ كانال مقعدي. ماهيچه‌ي مقعد با رگه‌ها و شريان‌ها پر شده و با مخاط پوشش داده مي‌شوند و مانند لايه‌هاي انعطاف پذيري عمل مي‌كنند كه كانال مقعد را مي‌بندند.
اين لايه‌ها توسط رباط‌هاي مقعدي كه به ديواره عضلاني سوراخ مقعد متصل هستند پشتيباني مي‌شود. بطور معمول اين لايه‌ها در جاي خود قرار دارند، اما اگر رباط‌هاي مقعدي، ضعيف يا رگه‌هاي مقعد متورم شوند، به واريس تبديل شده و ممكن است به بواسير تبديل گردند. بواسير چندين علت دارد و بروز آن در زنان و مردان رايج است.

علل بواسير چيست؟
بواسير احتمالا به علت شل شدن رباط‌هايي است كه ماهيچه‌هاي مقعد را در جاي خود نگاه مي‌دارد و باعث مي‌شود لايه‌هاي مقعد به سمت كانال مقعد كشيده شود. بواسير ممكن است به ندرت در اوايل نوجواني رخ بدهد.

بارداري: با توجه به فشار ناشي به وريد‌هاي لگن توسط جنين، رگ‌هاي مقعدي پراكنده شده و مستعد ابتلا به پرولاپس و همچنين ترومبوز مي‌شوند.
از طرف ديگر با بالا رفتن سن افراد، به علت كشش و شل شدن رباط‌ها و بافت‌هاي لايه مقعدي، بواسير بروز كرده و به تدريج تبديل به پرولاپس شده و به پايين كانال مقعدي، كشيده مي‌شود.

يبوست: يبوست نيز مي‌تواند باعث ايجاد بواسير شود. زيرا بيماران براي حركت روده، زور زيادي مي‌زنند. اين عمل دوباره باعث افزايش فشار در لايه‌هاي مقعدي شده و باعث تورم و احتمال پرولاپس بيشتري مي‌شود.

ليزر هموروئيدكتومي
اين روش يك روش كمتر تهاجمي براي درمان بواسير است، زيرا درد كمتري دارد. اگر درمان چشم با ليزر امكانپذير است، پس هموروئيد را هم مي‌توان با آن درمان كرد.

عمل درمان بواسير با ليزر چگونه است؟

ليزر با عبور يك جريان الكتريكي قوي از طريق لوله‌اي كه حاوي چندين گاز است، انجام مي‌شود. در اين عمل از ليزر دي اكسيد كربن (CO۲) استفاده مي‌شود. جريان الكتريكي، CO۲ را باردار كرده و باعث مي‌شود يك پرتو باريك بي رنگي را توليد كند. به منظور اينكه جراح بتواند اين پرتو را ببيند، نوري قرمز به آن اضافه مي‌شود. ليزر از طريق عبور از چندين آينه، به ناحيه‌اي ميرسد كه جراح، در آن مشغول جراحي است.
دليل استفاده از ليزر CO۲ اين است كه گاز‌هاي مختلف، پرتو‌هايي با خواص مختلف توليد مي‌كنند. ليزر دو بخش دارد، يك بخش كه شامل پرتو‌هاي باريكي براي برش و يك بخش هم پرتو‌هايي با زواياي گسترده براي تبخير شدن و بخار است.
در حالت برش، پرتو‌ها به يكديگر متصل مي‌شوند تا بتوانند بافت‌ها را از هم جدا كنند كه بسيار بهتر از قيچي جراحي، كاربرد دارد و پرتو فقط به قسمت كوچكي از بافت نفوذ مي‌كند بنابراين بافت‌هاي زيرين، آسيبي نمي‌بينند.
در حالت تبخير، پرتو ليزر، به راحتي بواسير را تبخير مي‌كند و تنها يك زخم كوچك خشك شده را به جاي مي‌گذارد كه اين كار با قيچي جراحي امكانپذير نيست. به همين دليل، بواسير را با ليزر درمان مي‌كنند تا به بافت‌ها كمتر آسيب برسد و درمان بطور كامل صورت بگيرد.

روش درمان بواسير با ليزر
عمل ليزر بواسير به صورت سرپايي انجام مي‌شود. در اين روش به بيمار داروي آرام بخش داخل وريدي تزريق مي‌كنند تا راحت بخوابد و دردي را حس نكند. به همين دليل مي‌توانيم پيچيده‌ترين عوامل خطرزا را با خيال راحت، درمان كنيم. بيمار به پشت مي‌خوابد و به راحتي مي‌تواند نفس بكشد.
بيماراني كه به پشت مي‌خوابند و تنفس خوبي دارند، با تزريق يك ماده موضعي، از ناحيه مقعد بي حس مي‌شوند. بطوري كه پس از بيداري هيچ دردي را حس نمي‌كنند. بواسير بزرگ، با استفاده از ليزر برش خورده و خارج مي‌شود و به ندرت بخيه مي‌خورد.

از آنجايي كه پرتو‌هاي ليزر بسيار كوتاه هستند، هموروئيد را مي‌توان به خوبي ديد. خطر آسيب به ماهيچه‌هاي كنترل كننده حركات روده وجود ندارد و به همين دليل، بيماري وجود ندارد كه نتواند مدفوع يا خروج گاز‌هاي معده خود را بعد از ليزر كنترل كند.
بعد از ليزر هموروئيد بزرگ، نوبت به بواسير كوچك است كه با استفاده از ليزر تبخير مي‌شود. اين عمل يك زخم كوچك دارد و معمولا بدون درد است و به سرعت بهبود مي‌يابد. زمانيكه بخواهيم بواسير بزرگ را با ليزر تبخير كنيم، بايد از يك باند براي كنترل خونريزي احتمالي استفاده كنيم.

گاهي اوقات بواسير داخلي و خارجي را با زدن يك پل، از پوست مقعد جدا مي‌كنند. در اين حالت هموروئيد داخلي را با پرتو ليزر تبخير مي‌كنند و هموروئيد خارجي را با ليزر برش مي‌دهند. اين روش قابليت انعطاف پذيري بيشتري به جراح مي‌دهد كه ساير روش هاي درمان روش جراحي اين گونه نيست.
همانگونه كه گفته شد، اين مورد جز روش هاي درمان بواسير در كمترين زمان است كه با استفاده از يك آرام بخش و بي حسي موضعي در حاليكه بيمار به پشت خوابيده است، انجام مي‌گيرد و بسيار راحت‌تر و امن‌تر از حالتي است كه بيمار به شكم بخوابد و محدوديت تنفسي داشته باشد.

مقايسه درمان بواسير با ليزر و جراحي سنتي
زماني كه جراحي ليزر را با روش جراحي سنتي بواسير مقايسه مي‌كنيم، نتايج زير حاصل مي‌شود:
درمان با ليزر تاثير بيشتري دارد.
آسيب كمتري به بافت مي‌رسد.
هموروئيد بيشتري را مي‌توان خارج كرد.
بخاطر اينكه آسيب به بافت كمتر است، درد نيز كمتر است.
بهبودي سريع حاصل مي‌شود.

مراقبت هاي پس از درمان با ليزر
بيماران به سرعت هشياري خود را به دست مي‌آورند و هيچ حالت تهوع و دردي ندارند، زيرا از بيهوشي موضعي استفاده كرده‌اند. بيمار مي‌تواند نزد افراد خانواده و دوستان خود برگردد و به همراه نياز دارد. زيرا به دليل مصرف مواد مسكن نمي‌تواند رانندگي كند و در صورت لزوم، بيماران مي‌توانند از دارو‌هاي تجويزي ضد درد در خانه، استفاده كنند. هرگونه ناراحتي معمولا با نشستن در آب گرم برطرف مي‌شود.
يك فنجان نمك اپسوم را به آب اضافه كنيد تا اثر آرام بخشي داشته باشد. در طول درمان پيشنهاد مي‌شود از نرم كننده‌هاي مدفوع استفاده كنيد. اولين حركت روده به منظور اجابت مزاج، دردناك است و مي‌توانيد از حمام زيت استفاده كنيد و به اين صورت است كه كاسه‌اي كوچك را درون كاسه توالت قرار دهيد. اين روش بسيار ارزان است و مي‌توانيد از هر داروخانه‌اي تهيه كنيد.
يك قاشق چايخوري نمك اپسوم را به آب اضافه كرده و ناحيه جراحي را با يك دستمال مرطوب تميز كنيد يا با يك بطري كه حاوي آب گرم است، آن ناحيه را بشوئيد. در اين روش بهبودي سريع صورت مي‌گيرد و بيشتر بيماران به حالت طبيعي خود بر مي‌گردند و مي‌توانند بعد از ۳ تا ۵ روز به محل كار خود بروند. البته اين حالت بستگي به شدت هموروئيد شما دارد و در صورت داشتن سوال از دكتر بيماري بواسير، بيمار مي‌تواند پيگير مشكل خود باشد.

عوارض جانبي
به جز موارد بسيار نادر، بيماري بواسير برگشت نخواهد كرد؛ بطوري كه آمار كمتر از ۱% را نشان مي‌دهد. خونريزي پس از درمان بيش از ۱۰ روز به طول نمي‌انجامد و جاي نگراني نيست. بعد از هر نوع جراحي، خونريزي ثانويه نيز مي‌تواند رخ دهد كه معمولا حدود روز دهم پس از عمل است.
تقريبا در طول يك سال، از ۳۰۰۰ بيمار فقط ۲ نفر نياز به تزريق خون داشتند و هر دو بطور ناگهاني بهبود يافتند. ناتواني در دفع ادرار به ندرت رخ مي‌دهد، مگر در مرداني كه سابقه بيماري پروستات دارند. معمولا در طول يك سال، ممكن است از ۷۵۰ بيمار، فقط ۲ بيمار باشند كه به كاتريزاسيون احتياج داشته باشند.
بيماري وجود ندارد كه نتوانسته باشد پس از عمل جراحي با ليزر، مدفوع يا گاز معده خود را كنترل كند و همچنين بيماري نيست كه دچار انقباض عضلات رحم شده باشد. عفونت بعد از درمان بواسير با ليزر، اتفاق نمي‌افتد بنابراين نيازي به مصرف آنتي بيوتيك نداريد. لازم به ذكر است هيچ يك از بيماراني كه با اين روش درمان شده‌اند، نياز به عمل مجدد و بستري شدن نداشتند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.